انواع سوخت هواپیما

انواع سوخت هواپیما

سوخت گفته شده به دلیل دارا بودن خلوص بالا یعنی نداشتن مواد گوگردی و اسیدیته پایین پس از افزایش مواد افزودنی مورد نیاز مستقیما مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تاریخ ویرایش: ۲ مرداد ماه ۱۳۹۳

انواع سوخت‌ها:
سوخت JP-۱
این سوخت توسط فرانک وایت به وجود آمد این نوع سوخت دارای نقطه انجماد پایین بوده یا می‌توان گفت همان نفت است و ویژگی اصلی این سوخت این است که بیشترین گرما را در واحد حجم تولید می‌کند و از خاصیت روغن‌کاری خوبی برخوردار است. روشن کردن موتورها در هوای سرد با این نوع سوخت مشکل است و در ارتفاعات سبب خاموش شدن موتورها می‌گردد.
سوخت JP-۲
این سوخت در سال ۱۹۴۵ ساخته شد و ترکیب بنزین و نفت می‌باشد که بیشترین درصد آن را نفت تشکیل می‌دهد. سوخت جی‌پی ۲ بدلیل پیشرفت شتابان صنعت هواپیمایی نتوانست پاسخگوی نیاز باشد اما زمینه‌ای برای تهیه سوخت‌های بعدی شد.
سوخت JP-۳
این سوخت در سال ۱۹۴۷ تولید شد و آمیزه‌ای از ۶۵ تا ۷۰ درصد بنزین و ۳۰ تا ۳۵ درصد نفت می‌باشد و این سوخت سبب شد که مشکل روشن نشدن موتورها در سرما برطرف شود و همچنین در ارتفاعات روشن کردن موتور بهبود یافته است ولی این سوخت گرایش زیادی به بخار شدن دارد که سبب خاموش شدن موتورها می‌شود.
سوخت JP-۴
این سوخت در سال ۱۹۵۱ تهیه شد و از ۶۵ درصد گازوئیل و ۳۵ درصد نفت تشکیل شده است اما فشار تبخیر آن بسیار پایین است و بین ۲ تا ۳ پوند فشار می‌باشد. کاهش فشار تبخیر سبب کاهش سوخت در تانک می‌گردد و خاموش شدن موتور بر اثر تبخیر شدن سوخت کاهش می‌یابد. علامت ناتو این سوخت F۴۰ می‌باشد.
سوخت JP-۵
این سوخت دارای نقطه اشتعال بالا است یعنی ۱۴۰ درجه فارنهایت و کم تبخیر می‌شود. برد تقطیری آن ۵۵۰-۳۵۰ درحه فارنهایت بوده و نقطه انجمادش ۵۵- درجه فارنهایت می‌باشد و مشکل روشن کردن موتورها در هوای سرد و روشن کردن دوباره‌ی موتور در ارتفاعات رو به کاهش می‌باشد و علامت ناتو آن F۴۴ است.
سوخت JP-۶
این سوخت برای هواپیماهایی است که دارای موتور جت و سرعتشان بیش از سرعت صوت باشد تولید می‌گردد. نقطه انجماد این سوخت ۶۵- درجه فارنهایت است بنابراین به کار بردن این سوخت در هوای سرد و ارتفاعات بالا مناسب است و قابل ذکر است که علامت ناتو آن F۴۴ است.
سوخت JP-۷
 این سوخت برای ماموریت‌های ویژه تهیه گردیده است. این سوخت کمتر در هواپیماهای نظامی مورد استفاده قرار می گیرد و جانشین مناسبی برای سوخت جی پی ۴ می‌باشد. سوخت جی پی ۷ کمابیش مشابه جی‌پی ۵ است اما اشتعالی مثل سوخت‌های نفتی دارد و علامت ناتو آن F۴۴ است.
سوخت JP-۸
نیروی هوایی ایالات متحده در سال ۱۹۹۵ سوخت JP-۸ را جایگزین JP-۴ کرد. این سوخت دارای نقطه اشتعال بالاتر،بقاپذیری بیشتر و میزان ترکیبات سرطان‌زای کمتر است.
JP-۸ از لحاظ ساختاری شبیه به JP-۵ است با این تفاوت که نقطه اشتعال پایین‌تری دارد. این سوخت به واسطه ویژگی‌های منحصر به فرد خود تا سال ۲۰۲۵ در خدمت نیروی هوایی ایالات متحده خواهد بود. JP-۸ در بین نیروهای ناتو با کد F-۹۴ شناخته می‌شود. ترابری هوایی غیر نظامی از ترکیبی یکسان با JP-۸ تحت عنوان JET-A به عنوان سوخت استفاده می‌کند.
سوختJP-۸
شامل ترکیباتی مانند باز دارنده انجماد آب درون سوخت، بازدارنده خوردگی موتور توسط سوخت، روان‌کننده و مواد ضد الکتریسیته ساکن می‌باشد. در ساختار JP-۸ میزان بنزن که ماده‌ای سرطان‌زا و هگزان که ماده‌ای سمی است کاهش‌ یافته است.
سوخت JP-۸ +۱۰۰
گونه ارتقا‌یافته JP-۸ در سال ۱۹۹۴ تولید شده است. پایداری گرمایی این سوخت تا ۱۰۰ درجه فارانهایت افزایش پیدا کرده است. از مشخصات ظاهری این سوخت می‌توان به این موارد اشاره کرد: دمای اشتعال ۳۸ درجه سانتی گراد - دمای اشتعال خود به خود ۲۷۰ درجه سانتی گراد-دمای جوش ۱۴۰ تا ۳۰۰ درجه سانتی گراد-حلالیت در آب ناچیز-رنگ زرد کم رنگ (کاهی رنگ)
سوخت JP-TS
ویژگی خاص این سوخت تعادل گرمایی بسیار بالا و نقطه انجماد پایین آن است. JP-TS در سال ۱۹۵۶ برای هواپیمای جاسوسی U-۲ تولید شد. این سوخت تنها در ۲ پالایشگاه ایالات متحده تولید می شود.
سیال JP-۱۰
یک پیشران مایع است که به خاطر نقطه انجماد بسیار پایین، از آن به عنوان سوخت موشک‌های هوا تنفس استفاده می‌شود. این سیال از ترکیب خالص به نام EXO-TETRAHYL DRODICYELOPETADIENE ساخته شده است. فضاپیمای X-۳۷ که در ناسا طراحی شده است احتمالا از این سوخت استفاده خواهد کرد.
سوخت JP-۹۰۰
نیروی هوایی ایالات متحده در حال توسعه برنامه موتور توربینی IHPTET برای دو برابر کردن میزان نسبت سوخت به وزن می باشد. برنامه IHPTET در حال یافتن راهی برای افزایش فشار و دمای سوخت موتور جهت دستیابی به افزایش نسبت سوخت به وزن می باشد. برای این منظور نیاز به سوختی خاص است که پایداری گرمایی آن حدود ۹۰۰ درجه فارنهایت باشد. این سوخت همچنین دارای پایداری اکسایشی و پایداری گرما کافت می باشد و در دانشگاه پنسیلوانیا تولید شده است.
سوخت JET A-۱ و JET A
سوخت گفته شده به دلیل دارا بودن خلوص بالا یعنی نداشتن مواد گوگردی و اسیدیته پایین پس از افزایش مواد افزودنی مورد نیاز مستقیما مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کدهای سوختی:
کد A: معرف سوختی است که دارای موادی چون ضدیخ ، ضداکسیژن و ضدزنگ زدگی است.
کد B: این نوع سوخت مانند F-۳۴ است فقط ضدیخ ندارد.
کد C: این نوع سوخت تجاری است و برای خطوط هوایی با مشخصات معین و برای موتورهای جت در نظر گرفته شده است.
کد D: نقطه انجماد آن ۵۰- درجه فارنهایت می باشد و مانند JP-۸ است.
کد E: نقطه انجماد آن ۳۶۶- درجه فارنهایت است.
کد F: از هر نظر همانند  JP-۴ می باشد.

عبارت JP مخفف Jet Petroleum به معنای سوخت جت میباشد و شماره بعد از آن بیانگر Grade سوختی میباشد.

منبع: www.hitna.ir

۰ لایک
نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
پیام های کوتاه
به نام خالق یکتا
آرشیو مطالب
موضوعات
اجتماعی (۴)
فرهنگی (۲)
سیاسی (۲)
دانستنیهای علم و فناوری (۳)
ورزشی (۲)
پزشکی (۱)
مذهبی (۱)
reza zargarogluطراح قالب:ن قدرت گرفته از بلاگ بیان